Gode råd fra Heia Nord-Norge

Seniorrådgiver Elisabeth Aspevoll gir deg råd for å kunne skrive de beste stillingsannonsene.

Hvordan skriver du stilingsannonser som treffer kandidatene bedre? Her er 6 gode råd som kan hjelpe

Det er mange forhold som har betydning når vi skal utforme stillingsannonser – og flere av dem har faktisk ingenting med rekruttering å gjøre. Disse rådene kan hjelpe deg på veien. 

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Som leder med personalansvar må du sannsynligvis rekruttere nye medarbeidere med mer eller mindre ujevne mellomrom. For mange er dette velkjent terreng, men for noen er dette helt nytt.

Etter en grundig jobbanalyse er neste steg gjerne å skrive en stillingsutlysning som forhåpentligvis når ut til de relevante kandidatene. 

Kanskje er du typen som rigger deg med kaffekoppen for å skrive en rykende fersk stillingsannonse? 

Eller kanskje du syns det er greiest å hente frem en tidligere annonse for å publisere på nytt?

Sistnevnte er ikke å anbefale. Og jeg håper du prioriterer å bruke litt tid på å skrive en god utlysningstekst. 

For å hjelpe deg litt på vei har jeg noen tips til hva som er lurt å huske på når du skal skrive stillingsannonser.

Du bør blant annet vite litt om hvordan tekst og språk oppfattes, og ha litt kjennskap til generelle tendenser, vaner, atferd og oppfatninger hos ulike grupper mennesker.

I realiteten kan dette være nokså omfattende. Men du kommer også langt ved å følge disse enkle rådene.

1. Det første først

Hele poenget med annonsens tittel og innledning er at det skal vekke nysgjerrighet. Det skal få kandidaten til å både klikke seg inn og ville lese videre. Da må vi være smart når vi utformer teksten.

Overskrifta kan med fordel være litt spenstig, da dette er blikkfanget og ofte det eneste fra annonsen som vises i lista med ledige stillinger på de store publiseringsstedene. 

Selv om du skal ansette en ny konsulent er ikke overskrifta i annonsen nødt til å være konsulent

Husk at den skal friste kandidaten til å faktisk klikke seg inn på annonsen din! 

Du har sannsynligvis mange muligheter til å fortelle om innholdet i stillinga allerede i tittelen, hvis du er i det kreative hjørnet. Overskrifta er ment å bli lagt merke til og vekke interesse, og du kan gjerne bruke humor eller prøve det på noe litt utenfor boksen for å oppnå dette. 

I innledninga (og gjerne videre i annonsen!) kan du med fordel henvende deg direkte til kandidaten ved å bruke du i teksten. 

Dette vil oppleves som at annonsen i større grad er skrevet for leseren. Innledninga bør også brukes til å selge stillinga og hovedelementene i den. 

Hvorfor skal kandidaten lese videre - og deretter søke? 

Her er det også en fordel om du først og fremst fokuserer på stillingen og arbeidsoppgavene,  fremfor organisatorisk informasjon om selskapet. 

Aktuelle kandidater er i hovedsak nysgjerrige på hva stillinga går ut på, ikke selskapets struktur.

2. Skriv for den målgruppa du ønsker å tiltrekke deg

Hvilke målgruppe du ønsker å tiltrekke deg har også betydning for hvordan du skriver annonsen. 

De ulike målgruppene har ulike måter å oppfatte språk på, og her kan du prøve å skreddersy. Målgruppene kan deles opp basert på både geografi, demografi, bransjer, yrkesgrupper og nivå på stillinger. 

En annonse som er ment å appellere til en toppleder innen finans må utformes annerledes enn en annonse som en ment for yrkessjåfører.

Videre vil språket også kunne ha betydning for hvorvidt annonsen appellerer til kandidater i starten av arbeidslivet, eller tiltrekker seg kandidater langt opp på karrierestigen. 

Målgruppene har ulike preferanser og ulike fokus, og her kan du med fordel prøve å justere annonsen best mulig til dette.

3. Emojis

Emojis er kommet for å bli, skal vi tro de yngre medarbeiderne. Riktignok er det også et omdiskutert element når det kommer til stillingsannonser. 

Hvis du ønsker å bruke emojis for å appellere til visse målgrupper, må du gjerne gjøre det. 

Men da må du også være sikker på at du bruker dem korrekt.

Emojis kan ha svært ulik betydning ut ifra alderen på den som leser. 

For eksempel har jeg en helt annen oppfatning av ulike emojis enn noen som er ti år yngre.

Her er det altså mange muligheter til å bomme skikkelig med feil bruk av emojis. Men hvis du har kontroll, må du gjerne prøve!

Det kan vel trygt konstateres at emojis sannsynligvis ikke appellerer til majoriteten av jobbsøkere som er passert 30 – så vær selektiv på hvilke annonser du eventuelt prøver dette på.

4. Språkets kjønnsuttrykk

Det er ingen hemmelighet at noen ord og begreper kan oppfattes som maskuline eller feminine.

Enkeltord appellerer derfor i større eller mindre grad til kandidaten basert på kjønn. Ord som er «harde» kan ofte oppfattes som maskuline, og dermed også tiltrekke seg mannlige søkere i større grad enn kvinnelige.

Det motsatte kjønn kan også oppfatte det bestemte ordet negativt, og det kan resultere i at annonsen i helhet ikke appellerer til vedkommende. 

Heldigvis har vi mange nøytrale ord i språket vårt som med fordel kan brukes i annonsetekster for å fenge kandidater uavhengig av kjønn.

De ansatte i Heia Nord-Norge står alltid klar for å hjelpe deg med å finne de rette kandidatene til deg og ditt firma. Fra venstre: Gard Michalsen, Kjartan Ridderseth, Marit Nylund, Elisabeth Aspevoll, Madeleine Moe, Markus Helgesen, og Espen Bless Stenberg. Foran: Emmi

5. Kandidatenes vaner og atferd

Det viser seg gjerne at det er noen typiske vaner som ofte gjentar seg hos ulike grupper kandidater. Noe av denne stereotypiske atferden kan være grei å ha i bakhodet når du skriver stillingsannonsen.

For eksempel – at menn oftere søker på stillinger som de i realiteten er mindre kvalifisert til. 

Mens kvinnelige søkere ofte kun søker på stillinger hvor de innfrir samtlige etterspurte kompetanser.

Det er naturligvis unntak fra regelen og dette er kun et eksempel på stereotypi. 

Men slike mønstre og typisk atferd hos kandidater kan være greit å ha i bakhodet for hvordan du utformer kravspesifikasjonene i stillinga.

Tenk også på summen av alle kravene, ikke bare den enkelte kvalifikasjon. Kan en altfor lang liste fører til at du støter fra deg attraktive og kvalifiserte kandidater?

6. Bruk gjerne et lettlest språk

Her er det mange som trår feil, og bruker et unødvendig tungt språk i stillingsannonser. 

En kan tenke at avanserte begreper og kompliserte ord får annonsen og selskapet til å fremstå som viktig.

Men det vil sannsynligvis virke mot sin hensikt. La språket i stillingsannonsen være konkret, forståelig og enkelt. Unngå å bruke avanserte begreper med mindre det er helt nødvendig.

En tekst full av tunge ord er sjeldent innbydende, og sannsynligheten for at gode kandidater gir opp lesinga er stor. 

Hold språket lett og få god flyt i teksten. Et tips er å tilnærme deg en muntlig måte å skrive på, det kan ofte hjelpe på for å forenkle språket.

Lykke til med skrivinga - og resten av prosessen!

Vil du snakke med oss om dette eller andre tema? Send gjerne en kort melding:

Powered by Labrador CMS