Gode råd fra Heia Nord-Norge

Marit Nylund, researcher og rådgiver i Heia Nord-Norge.

Hvordan jobber egentlig hodejegere? 

Bli med på innsiden: Slik finner vi den beste kandidaten

Publisert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Har du noen gang lurt på hvordan rekrutterere leter og finner den riktige kandidaten for en stilling?

La meg ta deg med på innsiden og forklare hvordan vi jobber for å matche de riktige kandidatene med de riktige jobbene.

Jakten på den beste matchen

Når en bedrift står overfor en ledig stilling, handler det om mer enn bare å fylle en plass og en person som kan utføre arbeidsoppgavene. Det handler også om å finne noen som passer inn i både miljøet og kulturen i bedriften.

Som researcher og rådgiver i Heia Nord-Norge er en av mine oppgaver å finne denne gode matchen. I et jobbmarked der de best kvalifiserte ofte ikke aktivt søker nye muligheter, kan dette være en utfordring.

Det krever en kombinasjon av innsikt, tålmodighet og strategi for å finne og tiltrekke de rette kandidatene.

Vår oppgave er å forstå både bedriftens behov og kandidatens ambisjoner, for å øke sjansen for en god match.

Dette innebærer ikke bare å vurdere kompetanse og erfaring, men også å ta hensyn til verdier, arbeidsstil og kulturtilpasning. Ved å gjøre dette, sikrer vi at kandidaten ikke bare bidrar til bedriftens mål, men også trives og utvikler seg i sitt nye miljø.

Trenger du hjelp til rekruttering? Les mer om tjenestene våre her

En god jobbanalyse er nøkkelen

Som ofte ellers er starten viktig for å lykkes til slutt. Det hele starter ved å gjennomføre en grundig jobbanalyse sammen med arbeidsgiver. Her defineres behov, kompetanseprofil og spesifikke krav til stillingen.

Ofte spør vi etter “drømmekandidaten”, altså kandidatprofilen som ville infridd alle forventningene. Da blir bildet av hva man skal søke etter enda klarere.

Tydeliggjøring av nødvendig kompetanse, erfaring og personlige egenskaper er essensielt. For de fleste stillinger fokuserer vi på hva som er må-krav og bør-krav.

Man forsøker å korte ned må-listen, som betyr at vi kan søke bredere etter ønsket kompetanseprofil. Det er ofte blant de som føler seg underkvalifisert som viser seg å være både interesserte, motiverte og kompetente.

Vi må også understreke viktigheten av å gi et balansert bilde av rollen. Ærlighet fra arbeidsgiver, særlig når det gjelder de mer utfordrende sidene ved jobben, bør kommuniseres klart og tydelig. Ingen jobber har bare rosenrøde sider ved seg.

Så hvor finner vi disse kandidatene?

For å finne den ønskede kandidatprofilen benytter vi flere metoder og kilder. Det første stedet er ofte vår egen kandidatbase, med kandidater som aktivt leter etter interessante jobber i Nord-Norge.

Sosiale medier, digitale kanaler og aviser kan også være kilder til informasjon. Og ikke minst Linkedin, som både er et sosialt medie og verdens største CV-database. Her jobber vi som rekrutteringsbyrå gjennom egne søkeverktøy, som gir helt andre muligheter enn de vanlige søkene. 

Samtidig er nettverk en uvurderlig ressurs. Ofte er det noen som kjenner noen, og slik får vi tips om kandidater som kan være riktige for både bedrift og stilling. Vi kaller disse for “informanter”, kanskje har du allerede blitt kontaktet i forbindelse med en rekrutteringsprosess?

I så fall – se på det som en tillitserklæring! Dette viser at rekrutterer har tillit til din bedømmelsesevne og erfaring.

Å tiltrekke seg de rette kandidatene

Å finne kandidatene er bare halve jobben. Vi må også tiltrekke og motivere dem. Historiefortelling om bedriften, dens kultur og den spesifikke rollen er viktig. Ingen kan søke på en jobb de aldri har hørt om, og vi vil at de skal se muligheten som spennende og verdt å utforske.

Denne historiefortellingen kan også være viktig for å motivere og invitere kandidatene – hjelpe dem til å forstå at de faktisk er kvalifiserte.

Å bli kontaktet er et stort kompliment

Etter research og seleksjon blant mulige kandidater, tar vi det neste steget: Å etablere kontakt. Tilnærmingen varierer, men målet er alltid det samme – å vekke interesse for stillingen.

Her kan det nevnes at de aller fleste tar det som et ganske stort kompliment å bli kontaktet for en jobb. Og som rekrutterer er det et godt utgangspunkt; kandidater setter pris på å bli kontaktet.

Vi skiller deretter mellom de som ikke ønsker ytterligere informasjon og fokuserer på de som viser åpenhet og nysgjerrighet for denne muligheten.

Det er ikke alltid vi vet hvem som har den riktige kompetansen som det søkes etter. Ofte kan en kandidat ha den ønskede utdanningen, men har valgt en annen karrierevei enn den vi er på utkikk etter.

Derfor lufter vi gjerne om interessen for en slik type stilling er tilstede. Er den det, går vi gjerne i dialog med kandidaten. Her snakkes det om stort og smått. Kandidater vil ofte lure på bedriftens ambisjoner, strategi, miljø og andre betingelser. Alt en selv ville lurt på dersom man skulle bytte jobb.

Vår hensikt er ikke bare å gjennomføre en samtale, men å bygge en bro mellom kandidat og organisasjon. Dette gir kandidatene muligheten til å vurdere om de er klare for neste trinn i prosessen.

Samtidig er det viktig å huske på at en slik dialog ikke er forpliktende:

-Om du blir kontaktet om en stilling, er det som gjerne en invitasjon til å være med i en prosess og få vite mer. Du takker ikke ja til noe mer enn det som til en hver tid er neste steg.

-Å bli kontaktet i forbindelse med et kandidatsøk, innebærer heller ikke at du får tilbud om jobben. I de fleste søk kontakter vi mange kandidater, som inviteres til å være med på en prosess – hvor den eller de best kvalifiserte får tilbud om jobben.

4 tips til deg som kandidat

Å bli kontaktet av en rekrutterer kan være både spennende og utfordrende, spesielt dersom du i utgangspunktet ikke var på søken etter ny jobb.

For noen kan det også være uvant. Men det er vår jobb at det skal oppleves så bra som mulig.

Her kommer 4 tips til hva du som kandidat kan gjøre for å være best mulig forberedt:

1. Hold Linkedin-profilen og CV-en din oppdatert! 

Bruk søkeord som er tydelig, konkret og enkel. Skulle nettopp du ha den kompetansen som matcher stillingen, vil det være enklere å finne deg.

2. Vær åpen: 

Selv om du ikke er på aktiv jobbjakt, vær åpen og nysgjerrig på mulighetene som presenteres. Det kan være en unik karrieremulighet!

3.Vær ærlig: 

Skulle ikke dette være jobben for deg, benytt muligheten og fortell om dine ønsker og fremtidsplaner. Det kan åpne dører for å bli kontaktet med drømmejobben senere.

4. Bygg nettverk: 

Kontakter er gull verdt! Møt folk, bygg relasjoner på forskjellige plattformer og utvid mulighetene dine. En rekrutteringsprosess som ikke ender med ny jobb, kan bety noe ved en senere anledning.

5. Kandidatbasen til Heia Nord-Norge: 

Ved å registrere deg i vår kandidatbase kan du øke muligheten for å bli kontaktet for din neste drømmejobb. Her kan du enkelt og uforpliktende legge inn både kompetanse og erfaring, samt noen ord om dine fremtidige karrieremål

For arbeidsgivere kan kandidatsøk bidra til å finne de aller beste kandidatene for stillingen. Eller i tilfeller med få søkere: Finne og motivere kvalifiserte kandidater.

Uansett utgangspunkt er det som kjent slik at de beste kandidatene ofte ikke er på jobbsøk – derav kalles de passive kandidater.

De trenger en dytt. De trenger gode grunner for å skifte jobb. Og der kommer vår jobb inn i bildet.

For kandidater kan det by på nye og spennende karrieremuligheter. Vær klar, nysgjerrig og åpen for å ta karrieren din til neste nivå!

Vil du snakke med oss om dette eller andre tema? Send gjerne en kort melding:

Les flere gode råd fra oss!

Powered by Labrador CMS