Gode råd fra Heia Nord-Norge

Espen Bless Stenberg mener bedriftene må legge mer innsats i rekrutteringsprosessene sine, og bli mer synlig.

Hvis du sliter med å få tak i folk, må du først erkjenne: Alt er snudd på hodet – og du må ha noen gode grunner å fortelle om

Driver du en solid og spennende bedrift, der ansatte har muligheten til å vokse – men sliter med å få ut budskapet og tiltrekke deg de riktige hodene? Det er slutt på at søkerne står i kø for å jobbe hos deg. Nå må du legge mer innsats i både markedsføring og ansettelsesprosesser. 

Publisert Sist oppdatert
Heia! Husk å følge oss på Facebook:

Synlighet i næringslivet er ikke hva det en gang var, og konkurransen om de aller beste hodene har økt kraftig de siste årene. Med svært lav arbeidsledighet i hele Norge, er det vanskelig å skaffe nok kvalifiserte arbeidstakere, og da gjelder det å tenke nytt og annerledes.

Mange store og små bedrifter har allerede snudd seg og begynt prosessen med å skape mer synlighet rundt sin egen virksomhet, nettopp for å vekke interesse hos de rette personene.

I begynnelsen av januar i år ble jeg sittende å prate med en bedriftsleder i Bodø. Vi kom inn på temaet arbeidskraft og hvor vanskelig det kan være. 

«Alt er jo snudd helt om!», sa denne bedriftslederen til meg. 

Og han vet hva han prater om. Han leder en avdeling i en raskt voksende, verdensomspennende virksomhet med stor suksess. Stadig har de nye, ledige stillinger ute på markedet.

Men hva mener han med at alt er snudd helt om? 

Tidligere var det arbeidsgivere som satt med makta, og man måtte gå med lua i hånda inn på et møterom, klar for intervju. 

Fortsatt handler det om å gjøre seg selv attraktiv for arbeidsgiver, men nå må også arbeidsgiverne vise seg fram fra sin beste side. Det nytter ikke lengre å liste opp en punktliste med krav, og forvente at søkerne skal strømme på som kvalen i en sildestim.

Hva kan bedriften din tilby arbeidstakeren? Hvilke goder og fordeler får man ved å søke jobb hos deg? Vil man få anledning til å løfte seg faglig gjennom bedriften? Og hvilke muligheter finnes det for å etablere seg med hus, familie, Volvo og en Golden retriever?

Dette og mer til er svært viktige spørsmål å kunne gi svar på allerede før man kommer til søkeprosessen.

Det handler om å få de riktige menneskene til å tenke: «Der kunne jeg tenke meg å bo», eller «Den arbeidsgiveren ønsker jeg å jobbe for. Der tar de virkelig vare på sine ansatte».

Registrer deg i vår kandidatbase, og få muligheten til å bli headhuntet

Fleksibilitet, hjemmekontor, trening i arbeidstida, gode pensjonsordninger, bonusordninger, sosiale lag, varme, hjerterom, forståelse, og smidighet. 

Her er noen gratis stikkord til deg som arbeidsgiver, som kan hjelpe deg litt på vei.

Mange har allerede forstått det. Nylig kom jeg over nettsidene til Alta-selskapet Smartdok

Et selskap som jobber for å effektivisere arbeidshverdagen til andre bedrifter. 

De har en egen infoside hvor de har listet opp alle fordelene de gir sine ansatte, og det er ikke småtterier. 

Jeg kan nevne julefri, lån av både verktøy og treningsutstyr, jegerprøve, felles varmlunsj hver fredag, etc. Min umiddelbare tanke da jeg så all informasjonen, var at «dette er en bedrift som bryr seg om folkene sine».

Andre selskaper som strekker seg lengre for å finne folk, er Equinor, Avinor, og konulentselskapet Egde

Sistnevnte selskap skriver følgende på sine stillingssider: 

«Du yter best når du får jobbe med noe som er både spennende og gir deg muligheter til å vokse og lære». 

De er også opptatt av at man skal ha et liv utenom jobb, i en bransje hvor lange dager og overtid har en tendens til å inntreffe relativt hyppig.

Konklusjonen blir som følger: 

Skal du ha inn nok kvalifiserte søkere, må du gjøre deg lekker. 

Dine potensielle ansatte må kunne se for seg hvordan det er å leve med deg og din bedrift. 

Har du nok å by på, treffer du kanskje blink.

Vil du snakke med oss om dette eller andre tema? Send gjerne en kort melding:

Les flere gode råd fra oss!

Powered by Labrador CMS